Uzun zamandır Antakya gezimizin 3. ve son bölümünü
yazmak istiyordum ama ne yazık ki dersler, ödevler, sınavlar derken tatil geldi
bu sıra da staj başladı. Bulduğum bir kaç günlük boşlukta ancak yazabildim.
Başlıkta da yazdığı gibi Antakya Samandağ da bulunan Titus Tünellerini
anlatacağım.
Titus
Tüneli, Titus Kaya Tüneli veya Vespasianus Tüneli, günümüzde Türkiye'nin Hatay
iline bağlı Samandağ ilçesi sınırları içerisindedir. Kuzeyinde kalan dağlık ve
denize hâkim yamaçlarda bulunan Titus adıyla bilinen Titus Flavius Vespasianus
tarafından yaptırılmış, yapımı yüzyılı aşkın bir zaman sürdüğü düşünülen
tünellerdir.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhnhvWbi4QwDPkxDxBa00LR298QbgLvj2cCTjbCQvCzJfsDLOuaMsMWKS-ttXuK4UHvWW9NSzjd4r45QjT7QX4D4ywVL-7ZNEOdJX2AzCecOqTxmVRiCymETzjCnrMV8d__o3lswkl5vom-/s400/SAM_0161.JPG) |
Tünelin girişini gösteren bir fotoğraf. |
Tünel, dağdan gelen derelerin ağzında ve bir iç
liman olarak M.Ö. 300'lü yıllarda I. Selekos Nikator tarafından kurulan, kurucusu
Nikator adıyla anılan tarihi kentin liman bölümüne bakmaktadır. Bu limanın
dağdan gelebilecek sel sularıyla dolabileceği düşünüldüğünden dolayı, Titus
tarafından derenin önü bir duvar ile kapatılmış, duvarın dereden gelen bölümü
ile deniz arasındaki dağ delinerek tünel yapılmıştır. Tünelin kapalı bölümü 130
metre uzunluğunda olup, açık alanıyla birlikte toplam 1380 metre
uzunluğundadır. Genel olarak açık ve kapalı alanlarda tünelin yüksekliği 7
metre ve genişliği ise 6 metredir. Tünel Vespasian,Titus ve Antoninus Pius
zamanlarında yapılmıştır. 2014 yılında tünel UNESCO'nun Dünya Mirası Geçici
Listesi'ne eklenmiştir.
Ayrıca daha
sonra yapıldığı düşünülen, tünelin deniz tarafına bakan kısmında kaya mezarları
bulunmaktadır. Kaya mezarlarının bulunduğu yer tünele yaklaşık olarak 100 metre
uzaklıktadır. Kaya mezarı alanında bulunan en büyük çukur ise oldukça
gösterişlidir ve diğer kaya mezarlarından daha farklı tarzda yapıldığından
dolayı halk arasında "Beşikli Mağara" olarak bilinmektedir.
Tünelin içi
hem karanlık hemde akan sulardan dolayı ıslak olduğu için bir fener ile
dikkatli bir şekilde yürümekte yarar var. Hatta ufak bir tavsiye su
kanallarının yanındaki çıkıntıdan yürümekte yarar var. Çünkü yer yer kayalar
birden yarıklar oluşturuyor dibi görünmeyen çukurlar var. Kayaların üzeri
kaygan olduğu için su kanallarının yanındaki çıkıntıdan yürümenizi tavsiye
ederim. Alttaki fotoğrafta görebilirsiniz.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjHkwha-Bb8klDmXJdREInqNLU_phyphenhyphenmYT0oOW5FdT1mqCHvtALH4mSJD6co_RYWhFyrPw8sIUOj0Nt7yUhn_TpGKKQgMErY8g-D_4tCKO50JhrYK5UjV7FiR4GDpoV4IXrlgSz6yOYODlWR/s400/SAM_0171.JPG) |
Tünelin duvarlarında bulunan küçük su kanalı. Su kanalı kayaya oyularak yapılmıştır. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEigBHRVJ0HvPFhUVhn_4lHbWInavL4YzqVPi7-LcIO6fsOW_VyVvs9UVFDKanEQnrS-WIroWaA2Yd5UKxLBFpPzqIBPHgEhWD5s7vA_q8EVpv75ae8qODG-BQnTVBXM6uLxF_s-JRWqUHDu/s400/SAM_0165.JPG) |
Girişinden bir görüntü. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEioQi4DLfJmnIoYMk_E7ucos1vby3Aqz3JQYjoMD3KNAr_e4kgxsrW8cw1ErvQ-lu1JZqOFrqY7r0W0Qh66jmrlRY9RMI4eyNyVzgUPp9YyJs8LpJxg_uLyEFItVOtSfPvqz4AbN3O1d4nw/s400/SAM_0170.JPG) |
Tünelin ilk bölümünün sonları. |
![](https://4.bp.blogspot.com/-0sLYU4pgSw0/Vvg8iD0RhoI/AAAAAAAAFeI/FBrwIjFC4lozFIopejh3DxX-7u5LthRPgCPcB/s400/20160317_124325.jpg) |
Tünelin çıkışında bulunan su kanalı. Bu kanal taşlar toplanarak yapılmıştır. Tünelin içinde bulunan kanallar kayaya oyularak yapılmıştır. |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjCi2VkjuhbmMVP7nG8lGdJXaGEJEoRYLTVjeIR5k-2krP7N3i8WoeOUj8RRt69Akf9GMkc8E126Ro0yvDKGEfYTL6JYL9i8goBvMrhOCMIcfroFY1wRtbQDqBJyioVcJlfYcwJGXRDPOBR/s400/20160317_124341.jpg) |
Tünelin çıkışı. |
![](https://3.bp.blogspot.com/-V1gdddr38Co/Vvg8boqAoTI/AAAAAAAAFeI/8g2ErCNvZYUMNoxftM_CCdc8I4ckmAGbwCPcB/s400/20160317_124732.jpg) |
Tünelin sonunda bulunan bir yazıt.
Ne yazık ki üzerinde günümüze ait karalamalar bulunmakta. |
Yorumlar
Yorum Gönder